None But The Brave - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: John Williams

Produktionsår: 1965
Label: FSM FilmScoreMonthly
Labelnr.: Vol.12 No.12

Udgivelsesår: 2009

Anmeldelsesdato: 07.07.2010
Frank Sinatra instruerede og spillede selv hovedrollen i denne antikrigsfilm om en deling amerikanske soldater, der under 2. verdenskrig nødlander på ø i Stillehavet. På øen er tillige en deling japanske soldater, som tidligere er nødlandet og de har umiddelbart magten. John Williams (Johnny Williams indtil 1968) valgtes som komponist. Scoret indleder med et storslået og heroisk "Main Title" for orkester og messingblæsere, der afrundes spændingspræget og med militaristisk march for trommer. Fortsætter melodisk med dæmpet spænding for bl.a. strygere og diverse blæseinstrumenter. Tillige mere dunkel spændingsmusik med præg af mystik, varieret med de gode militærtrommer fra før. Den oplagte heroiske trompet vender heldigvis tilbage og senere i scoret naturlige japanske instrumenteringer i enkelte cues. Senere heftigere actioncues med crescendoindsatser. Det melodiske præg fra hovedtemaet vender også tilbage og der bydes ligeledes på enkelte muntre/optimistiske cues. Track 14 er interessant med atmosfærisk dansemusik tilført parallelt spændingslydspor af vedholdende strygere. Storslået finale og som helhed et fremragende krigsfilmscore fra begyndelsen af Williams' karriere, så jeg er ikke i tvivl om karakteren her. Ca. 54 minutters score, 6 minutters bonustracks, bl.a. klavertema, alternative versioner og trailermusikken samt 5 minutters sange som 2 Single Recordings. Desuden 4 siders liner notes og komplet trackgennemgang.