Doctor Zhivago - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Label: Rhino Records
Labelnr.: 71957

Udgivelsesår: 1995

Oscar Oscarbelønnet score (Academy Award Winner)
Flere anmeldte Oscarbelønnede scores

Anmeldelsesdato: 26.01.2006
Problemet med Jarres score til Leans billedskønne udgave af den russiske revolution er, at kærlighedstemaet "Lara's Theme" høres alt for ofte i filmen - i hvert fald hvis man spørger nærværende skribent. Derfor ligger jeg helt på linje med anmelderen i Virgins filmguide, når han skriver, at man får stor lyst til at sabotere samtlige balalajka-fabrikker i hele verden. Det er nok ikke Maurice Jarre, der alene har bestemt, hvor ofte Laras signaturmelodi skal høres og derfor ender undertegnede med en middelkarakter, bedømt i forhold til filmen fremfor det egentlige cd-soundtrack, som Henrik hentyder til i sin bedømmelse.

Anmeldelsesdato: 04.10.2005
En klassiker - både David Leans film og "Lara's Theme" er verdensberømt. Denne 30 års jubilæumsudgave fra 1995, er et af Maurice Jarres fornemste arbejder - hans 2. samarbejde med Lean. Det første var jo Lawrence Of Arabia fra 1962. Denne næsten 70 minutters lange cd - med 45 tracks - bør man eje. Det romantiske tema "Lara's Theme" fremstår både livligt og sørgmodigt. Jarre havde i øvrigt svært med kærlighedstemaet. Det var ikke på plads, før David Lean sendte Monsieur et Madame Jarre på ferie. Scoret byder også på spændings- og march-musik. Og kor bliver også anvendt flittigt, så det emmer af Russisk stemning. Dog fravalgte Jarre bevidst dominans af Russiske instrumenter i orkesteret. Også fine linernotes på 27 sider, bl.a. med billede af Maurice Jarre ved klaver og med Oscar-statuetten 1965-66. Og jo, han er fader til Jean-Michel Jarre.