Stagecoach / The Loner - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Jerry Goldsmith

Produktionsår: 1966
Label: La-La Land Records
Labelnr.: LLLCD 1215

Udgivelsesår: 2012

Anmeldelsesdato: 08.09.2012
2 restaureret Jerry Goldsmith scores på én cd. Først Stagecoach, om en gruppe ulige personligheder, der tilfældigt deler en diligence og må holde sammen for at overleve turen mod bl.a. røvere og indianere. Scoret indleder med "Main Title", først for bl.a. mundharmonika og fløjte, senere melodisk for større orkester samt slagkraftigt og militaristisk for perkussion, det hele i god typisk westernstil a la Goldsmith. Fortsætter med typisk saloonstemning og track 3 "The Reward" har et rigtig flot stille tema for bl.a. guitar, varieret med storslået musik. De glimrende melodiøse og iørefaldende westerntemaer fortsætter heldigvis resten af vejen. Knap 25 minutters score herfra, inkl. titelsangen. Efter 5 bonus track (kildemusik og alternative versioner) afsluttes med suiter fra de to afsnit Goldsmith skrev til westernserien The Loner (1965-66) af i alt 26 afsnit. Afrundes med "Main Title", inkl. fortællerstemme. Suiterne er primært dramatisk og spændingspræget westernmusik med flere stemningsfulde/melodiske variationer og enkelte crescendoindsatser. Der bydes tillige på enkelte fremragende rytmiske ørehængertemaer, der går rent ind. Ca. 20 minutter herfra, så i alt 53½ minutters spilletid på denne cd med 6½ hele siders liner notes, billeder og orkesterkreditering. Absolut blandt Goldsmiths bedre westernmusik og bestemt vigtig i samlingen. Udgivet i 2000 eksemplarer.