Red Sonja - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Ennio Morricone

Produktionsår: 1985
Label: Perseverance Records
Labelnr.: PRD 035

Udgivelsesår: 2010

Anmeldelsesdato: 09.06.2015
Actioneventyrfilm med Arnold Schwarzenegger og danske Brigitte (Gitte) Nielsen i hovedrollerne, her i hendes filmdebut som Red Sonja, i hævntogt mod en ondsindet dronning, der bl.a. har dræbt Red Sonjas familie. Ennio Morricone valgtes som komponist og scoret indledes melodisk, eventyrligt og storslået i prologen for stort orkester og kor. Herefter følger det heroiske og delvist militaristiske "Main Title", som heldigvis repeteres én gang mere, senere i scoret. Der fortsættes med højtideligt kor og heftig spændingsmusik i "The Talisman", senere oplagte og tilpas slagkraftige actioneventyrtemaer for bl.a. perkussion og messingblæsere, tillige flere gode melodiske cues med fremragende korarrangementer. Track 10 "Fighting The Soldiers" er et episk/højtideligt actionhøjdepunkt for kor og stort orkester. Track 12 "Sourcery" er til en danseceremoni for fløjte og harpe. I track 16 "A Fair Fight" høres et flot og storslået kærlighedstema, efterfulgt af kulminerende spændingsmusik til det endelige opgør mellem Red Sonja og dronningen, afrundet med heroisk eventyrmusik for kor og orkester, inden "End Credits" i god og typisk Morricone stil. Et vellykket og underholdende score, der bestemt tåler flere genhør. Knap 38 minutters spilletid på denne investeringsværdige cd, angiveligt i kun 2000 eksemplarer, inkl. filmbiller og ca. 10 siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.