Chinatown (complete) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

2 covers - placer mus over cover
Komponist: Jerry Goldsmith

Produktionsår: 1974
Labelnr.: ISC 350

Udgivelsesår: 2016

Anmeldelsesdato: 18.06.2016
Klassisk film noir drama af Roman Polanski, om en privatdetektiv, der snart hvirvles ind i et bedrag, korruption og mord, med Jack Nicholson og Faye Dunaway i hovedrollerne. Efter fravalg af Philip Lambros score valgtes Jerry Goldsmith som komponist og denne udgivelse med det komplette Oscarnominerede filmscore indledes med det tidligere udgivne soundtrack album af 31 minutters varighed, herunder tre source cues af ca. 8 minutters varighed. Fra track 13 høres så 40 minutters filmsoundtrack, igen inkl. de førnævnte source cues. Der indledes med det smukke og stemningsfulde kærlighedstema for bl.a. klaver, trompet, strygere og harpe, gentages heldigvis senere i scoret. Der fortsættes mere dystert/urovækkende i track 2 "J.J. Gittes", efterfulgt af det henholdende/spændingsprægede "Noah Cross", der sammen med "The Last Of Ida" og "The Wrong Clue" nu er todelte. Track 17 "A Late Swim", 27 "Second Thoughts" samt kulminationen i track 31 "It's Not Worth it" er nye cues. I track 25 "Jack And Evelyn" høres smuk/melankolsk og lidt urovækkende version af kærlighedstemaet, mere intens/rytmisk spændingsmusik fra 26 "The Captive", scoret afsluttes med kærlighedstemaet. I alt 72 minutters spilletid på denne cd, inkl. filmbilleder, cue lister for filmscoret, orkesterkreditering og ca. 11 hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.