Maniac - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

2 covers - placer mus over cover
Komponist: Jay Chattaway

Produktionsår: 1980
Labelnr.: VLE 9206-05

Udgivelsesår: 2016

Anmeldelsesdato: 20.06.2017
Gyserfilm om en psykopatisk kvindemorder og samler, samler af ofrenes hoveder som trofæer. En dag møder han en kvindelig fotograf, der måske kan få ham fra det? Jay Chattaway valgtes som komponist og det elektroniske/akustiske score indledes med det melodiske/stemningsfulde, dog yderst urovækkende hovedtema i "Main Titles" for bl.a. keyboards, fløjte, perkussion, strygere og bas. Der fortsættes mere spændingspræget/urovækkende med dybere bas samt lydeffekter, som samlet giver den rette atmosfære og i track 4 " A Liltte Knife Music " høres scorets første crescendo. Track 5 "Inner Voices" indledes oplagt med monolog fremført af hovedrolleindehaveren: Joe Spinell og 6 "Maniac Strikes Back" samt 9 "Window Shopping" byder på fin tematik, track 7+8 er oplagt mere heftige. Fra track 10 "Subway Terror" intensiveres musikken oplagt mod slutningen og bliver mere actionpræget, 12 "Cemetery Chase" bør fremhæves i den forbindelse. Track 13 "Cry For Mother" er et flot melodisk ophold inden klimakset i 14 "Mannequin's Revenge" og "End Titles" i 15. Et glimrende virkningsfuldt gyserscore med markant tematik/atmosfære. Ca. 32 minutters spilletid på denne cd som en tolvtedel af Varèses "Little Box Of Horrors" udgivet i kun 1500 eksemplarer med ca. 6 siders liner notes, film- og scorebeskrivelser, tracklister samt enkelte orkesterkrediteringer.