Cosmos: A Spacetime Odyssey - Volume 2 - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Cosmos: A Spacetime Odyssey - Volume 2
Komponist: Alan Silvestri

Produktionsår: 2014
Labelnr.: ISC 386

Udgivelsesår: 2017

Anmeldelsesdato: 20.09.2017
Emmy® belønnet tv-seriedokumentar i 13 afsnit, om menneskets opdagelse af naturlovene og dets plads i tid og rum. Alan Silvestri valgtes som komponist og fra det Emmy® belønnede score høres her anden del af i alt fire og indledes med det både actionprægende og melodiske/storslåede tema "S.O.T.I". Der forsættes eventyrligt/melodramatisk i track 2 "You And Me And Your Dog" og 3 "Interspecies Partnership" er mere spændingspræget og urovækkende, tillige med crescendo samt melodisk passage, 4 "Artificial Selection" er igen mere eventyrligt, livligt og melodramatisk. Track 6 "Genetic Alphabet" er et henholdende/intenst/rytmisk højdepunkt, 7 "Natural Selection" bør også fremhæves og i 8 "Family Tree" høres glimrende stemningsfuld/rytmisk musik. I track 9 "The Eyes" er primært elektroniske rytmer samt action- og spændingsmusik med fin stemning/atmosfære. Mod scorets slutning høres flere intense actionrytmer, urovækkende spændingsmusik samt stemningsfulde/melodiske temaer, især er track 11 "The Permian Period" og 13 "Titan" fine højdepunkter her. Klimaks og melodisk afrunding høres i track 14 "The Story Of Life" og livlig/munter afslutning med korfinale i 15 "4 Billion Years Of Evolution". Ca. 48 minutters spilletid på denne glimrende cd-udgivelse, inkl. tre ekstra tracks, herunder en alternativ indledning og en halv sides liner notes af astrofysiker Neil deGrasse Tyson.