Getaway, The (unused) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Jerry Fielding

Produktionsår: 1972
Label: FSM FilmScoreMonthly
Labelnr.: Vol.8 No.18

Udgivelsesår: 2005

Anmeldelsesdato: 13.06.2018
Amerikansk kriminalfilm med Steve McQueen og Ali MacGraw som parret på flugt efter et mislykket kup. Jerry Fielding var førstevalg som komponist, dog fravalgt til fordel for Quincy Jones og Fieldings afviste score indledes med livligt/muntert countryside musik i "Benyon's World". Der fortsættes mere dæmpet/stemningsfuldt i "The Water Hole" med melodramatisk/eventyrlig afrunding. Fra track 4 "Casting The Joint" bliver det oplagt mere militaristiskpræget spændingsmusik, der fortsætter ind i det knap 8 minutter lange track 5 "The Bank Robbery" tilsat vigtige pauser/crescendoer. Track 7 er ligeledes dæmpet spænding med mystik/atonale passager, 10 "Punch It, Baby" er mere actionpræget og i 11 "Shall We Gather At The River" høres toner fra hymnen "Shall We Gather", i 12 "Texas Trash Heap" er det melodiske musik tilbage. Track 13 "Hombres" er igen spændingspræget, 14 "Money Talks" mere henholdende og med heftigt spændingsklimaks i 15 "Hotel Confrontation", inden det tematiske/rytmiske "End Title" i track 16, efterfulgt af lydklip med Fielding. Knap 38 minutters afvist score på denne cd i kun 3000 eksemplarer, inkl. filmbilleder, ca. 7 siders liner notes og komplet trackgennemgang. Som bonus findes også en 30 minutters dvd, primært bestående af interviews/refleksioner af enken og datteren til Fielding samt assistent/samlever til Sam Peckinpah.