Night Crossing - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)
DFS logo
Det Danske Filmmusik Selskab
The Danish Film music Society

Find

soundtrack komponist

Hovedmenu / Main menu
Anmeldelser (Reviews)
Artikler (Articles)
Blog (Danish)
Filmmusik bog (Danish)
Filmmusic Forum
Filmmusic & Soundtrack links
Komponister (Composers)
Lydsporet (Danish only)
Medlemmer (DFS members)

Henriks sider / pages
John Barry · Jerry Goldsmith
Rachel Portman
Howard Shore
Sven Gyldmark
Koncerter (Concerts)

© www.filmmusic.dk 1996, 2024
Anmeldelser forside (reviews frontpage)

1 side tilbage (go back 1 page) Anmeldelser forside (reviews frontpage)Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)

Night Crossing
(Vi skal over i nat)
Komponist: Jerry Goldsmith

Produktionsår: 1982
Label: Intrada
Labelnr.: VJF 5004D

Udgivelsesår: 1994

Se trackliste og andre udgaver hos SoundtrackCollector
Find filmtitel på InternetMovieDataBase (IMDB)
Find musikken på YouTube

Find og køb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, prøv evt. andre forhandlere)

Hvad synes du? (What do you think?)
anmeld selv dette soundtrack/score.

Anmeldelsesdato: 21.05.2007
En af de mest seriøse Disney produktioner, jeg nogensinde har set. Den sande historie om 2 tyske familiers opfindsomme og desperate flugt fra Øst mod Vest, tilbage i 1979. Goldsmith indleder fint scoret med nogle passende baggrundstrommer til filmens prolog, hvor der fortælles om Berlin-muren. Med en slagkraftig crescendo indsats, fortsættes direkte ind i "Main Titles", hvor det bombastiske og actionpræget hovedtema fyres af. Dette tema anvendes også senere i mere eller mindre heftige varianter, tilpasset filmens scener. Der er naturligvis flest mørke cues, til at fremhæve spændingen og den angst, som naturligt plager familierne undervejs. Et halvmuntert valsetema høres første gang i "The Picnic", som senere genbruges i mere melankolsk udgave. Mere muntert bliver det, når Guldsmeden fyrer op for scorets højdepunkt. Nemlig det cue, som anvendes, hver gang der er fremdrift med konstruktionen, afprøvningen og anvendelsen af luftballonen de agter at flygte i. Det bygger langsomt op til det helt store orkester, hvor man så kan nyde det fabelagtige og melodiske sekundære hovedtema, som er rigtig optimistisk, bevægende og nærmest drømmende. Udgivet 2 gange, først i en 47 minutters udgave og igen i 1994 med knap 59 minutter, hvor f.eks. prologen og "End Credits" kom med.
Anmelder: Henrik