Girl With A Pearl Earring - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Girl With A Pearl Earring
(Pige med perleørering)

Produktionsår: 2003
Label: Lions Gate Entertainment Corp.
Labelnr.: LCR 008

Anmeldelsesdato: 01.07.2009
Glimrende romanbaseret film, der fiktivt belyser historien bag Johannes Vermeers berømte maleri fra ca. 1665 med samme navn som filmen. Den unge stuepige Griet (Scarlett Johansson) får ansvaret for rengøring i ateliet, bliver interesseret i malerkunsten og underdanigt selv ender som model for mesterværket - bestemt ikke noget, der passede fruen i huset. Alexandre Desplat valgtes som komponist og han begynder scoret med det spæde og afdæmpede tema til indledningen for bl.a. strygere og fløjte. Det efterfølges af det mere kraftfulde "Griet's Theme", som er det egentlige hovedtema: intenst, dramatisk og melodisk – et fabelagtigt tema, der går rent ind og som tåler dens gentagelser i forskellige variationer scoret igennem. Der fortsættes med cues for stort orkester, heftigt eller afdæmpet til de mere eftertænksomme scener, noget er som eventyrmusik andet som musik til en vuggevise. Tillige temaer for enklere instrumentation, f.eks. klaver og strygere. Altså rigt på variationer og AD er fantastisk til at komponere vedkommende temaer, der virker – også isoleret på cd. Knap 51 minutters stærkt, velkomponeret og yderst vedkommende score – personligt blandt mine egne favoritter med Alexandre Desplat. Ingen særlige liner notes, bortset fra krediteringer og en tak til Georges Delerue, som uden tvivl er en inspiration for Desplat.