Streetcar Named Desire, A - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Alex North

Produktionsår: 1951
Label: Varèse Sarabande
Labelnr.: VSD-5500

Udgivelsesår: 1995

Anmeldelsesdato: 26.01.2006
Jeg har ikke så meget at tilføje til Henriks udemærkede betragtninger. Klassisk symfonisk filmmusik forenes her med jazzens stil, harmonier og instrumentering. De sortes oprindelige musik blev de efterfølgende år sat i relation til såkaldte "problem-film", hvor de nye instruktører tog emner som husspektakler, storby-kriminalitet og stofafhængighed op til diskussion. Norths fortjensfulde indsats har med rette sikret ham en plads i filmmusikkens historiebøger (også min egen).

Anmeldelsesdato: 11.10.2005
Et banebrydende score til denne klassiske filmudgave fra 1951, baseret på det berømte stykke af Tennesee Williams. Banebrydende fordi det tilførte jazz scores i film noir genren. Det er jo hørt mange gange siden, men her begyndte det hele. Alex North var nomineret til Oscar for dette score, som i øvrigt var blandt hans første - til en spillefilm. Før hans død i 1991, fandtes det ikke på cd og der var heller ikke brugbare mastere tilbage. I stedet satte Robert Townson (Varese) og Alex Norths gode ven Jerry Goldsmith sig heldigvis for at genindspille dette i 1995. Så her er det med Goldsmith som dirigent. Musikken er dejlig sløv film noir jazz, med dominerende klarinet eller trompet. Track 8 "Blanche and Mitch" er et dejlig melodisk cue - næsten en hel vuggevise og track 10 "Revelation" er spændingsmusik af høj kvalitet. De 3 elementer (film noir jazz, melodiske cues og spænding) går faktisk igen i scoret som helhed - spændende score.