Dark Knight Rises, The - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Hans Zimmer

Produktionsår: 2012
Label: WaterTower Music
Labelnr.: WTM39313

Soundtracks i samme serie

Anmeldelsesdato: 18.08.2012
Hans Zimmer er den bedste filmkomponist jeg kender til og han har bestemt ikke skuffet med dette mesterlige soundtrack. Zimmers nye soundtrack til The Dark Knight Rises er der noget helt særligt ved. Elsker alle hans numre i soundtracket, men det bedste af dem er helt klart "Rise", der virkelig giver dig en følelse af et flot, sørgeligt, episk, mesterligt og genialt nummer, der virkelig rammer ind i dig. Jeg blev helt rørt da nummeret afspillede i biografen.
Anmelder: Eric

Anmeldelsesdato: 15.08.2012
3. og sidste kapitel om Batman med Christopher Nolan som instruktør og denne gang er Batman/Bruce Wayne op imod Gothams til dato heftigste modstander: Bane. På sidelinien er tillige den uberegnelige Selina Kyle/Catwoman. Hans Zimmer er tilbage som komponist, denne gang egenhændigt uden hjælp fra James Newton Howard. Scoret indleder dystert med reference til scoret fra Batman Begins og dem er der oplagt flere af, da filmen tillige er kædet sammen med både første og anden film (The Dark Knight) i trilogien. Der fortsættes dunkelt og melankolsk eller spændingspræget, fra track 3 tillige rytmisk og heftig actionmusik, fortsat med naturlig mørk undertone. I track 4 høres et glimrende skævt/aparte romantisk tema til Wayne/Kyle for klaver, strygere og perkussionrytmer. Herefter domineres scoret af fine heftige/rytmiske actioncues, der vist tillige supplerer lydeffekterne. Der er dog forsat plads til enkelte stille og melodiske passager, f.eks. referencemusik i track 8 samt 15 og de gode referencer fortsætter mere storslået ind i track 9. Track 13 er et heftigt klimatisk højdepunkt med kor. Ca. 51 minutters fremragende dog kort score på denne cd, inkl. filmbilleder og lidt over 1 hel sides liner notes af instruktøren Christopher Nolan. Jeg gemmer topkarakteren til et evt. komplet score.