En kongelig affære - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

En kongelig affære
(A Royal Affair / En kongelig affære)

Produktionsår: 2012
Label: MovieScore Media
Labelnr.: MMS-12006

Anmeldelsesdato: 12.03.2013
Den Oscarnominerede danske filmsucces om affæren mellem Christian 7.'s livlæge Struensee og Dronning Caroline Mathilde, der fik alvorlige konsekvenser i 1770'ernes Danmark. De to franske komponister, Gabriale Yared og Cyrille Aufort, valgtes til at skrive musikken og scoret (indspillet i Danmark) indledes med det glimrende "Caroline's Theme" (Yared), melodramatisk med urovækkende undertone for traditionelt orkester. Der fortsættes mere dæmpet og stemningsfuldt og i track 6 "Love Scene" (Yared) øges dramatikken i scoret på ny. Track 7 "Hope Theme" starter melodisk og ender spændingspræget, som glimrende optakt til mere dramatisk musik herfra. Det melodiske vender dog fortsat tilbage, track 11 "Revolution" er et glimrende actionpræget højdepunkt. Track 13 "Execution" starter dæmpet og bygger så fint og langsomt op til dramatiske klimaks, afrundes med glimrende afdæmpet udgangsmusik. Tillige en god og oplagt tankevækkende afrunding. Nok ikke for enhver smag, er dog et yderst vedkommende og velkomponeret melodramatisk score efter min mening. Knap 37 minutters spilletid på denne cd i begrænset oplag (download også muligt), inkl. 2 siders særdeles fyldestgørende liner notes, herunder om filmen og komponisterne samt ikke mindst et interview med komponisterne, primært Aufort. Heri nævnes bl.a. at noget af kildemusikken til temptracking var fra Yareds The Talented Mr. Ripley.