Citizen Kane (re-recording) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Bernard Herrmann

Produktionsår: 1941
Label: Varèse Sarabande
Labelnr.: VSD-5806

Udgivelsesår: 1999

Anmeldelsesdato: 26.01.2006
Det interessante ved Herrmanns score til Welles' banebrydende film er, at den adskiller sig radikalt fra samtidens symfoniske "væg til væg"-musik, der med årene var ved at udvikle sig til en kliche. Musikken skulle, ifølge ophavsmanden, ind, når den gav dramaturgisk og psykologisk mening. Lyt blot til den dystre prolog, hvor "den store mand" ligger for døden i sit eget monstrøse palads. Herrmann etablerede allerede i sit første score en ret minimalistisk skrivemåde bestående af få toner. Han mente, at publikum kun var i stand til at opfatte korte musikalske forløb, når det samtidig med skal nå at opfange det visuelle udtryk. Den iltre amerikaner var således med til at skabe en helt ny stil og det udløser selvfølgelig maksimum-point herfra.

Anmeldelsesdato: 27.11.2005
Verdens bedste film er denne ofte blevet kaldt. Det kan naturligvis diskuteres, men imponerende var det, at Orson Welles som 25-årig stod på alle de afgørende poster i denne film. Og vedr. musikken hyrede han en "nybegynder", dvs. indenfor filmmusik. Dette var Bernard Herrmanns første score, han havde dog bevæget sig indenfor den klassiske genre mange år før. Man fornemmer måske også en lidt usikker Herrmann nogle steder, i forhold til hans senere stilsikre scores, men det er bestemt professionelt håndværk. Det starter ret mørkt og dunkelt, først i track 4 dukker der mere livlige cues op. Vær lidt tålmodig når du hører det første gang, så skal du nok blive glad for denne cd. Joel McNeely dirigerer glimrende på denne cd fra 1999 og scoret er udgivet en del gange, dog virker denne mest komplet. Næsten 53 minutters spilletid. Jeg overvejede karakteren 4 her, men Bernard Herrmann var altså en af de helt store og ikke til at komme udenom, heller ikke her.