Betsy, The - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: John Barry

Produktionsår: 1978
Label: Prometheus Records
Labelnr.: XPCD 177

Udgivelsesår: 2014

Anmeldelsesdato: 29.11.2014
Amerikansk drama efter Harold Robbins roman, hvor patriarken fra et familieejet bilfirma hyrer racerkøreren Angelo (Tommy Lee Jones) til fremstilling af en unik benzinøkonomisk bil, som snart involveres i firmakorruption samt familieintriger. John Barry valgtes som komponist og nu kan man endelig høre det komplette score, i denne nye genindspilning med Nic Raine som dirigent i Prag, der indledes med "Main Title", først dæmpet for vibrafon/klaver/strygere og senere for det helt store orkester. Der fortsættes dæmpet, dog mere spændingspræget og dramatisk med referencer til hovedtemaet. Track 3 indledes romantisk i "He And She", senere mere livligt, spændingspræget og storslået. Track 5 "Angelo's Theme" er yderst melodisk og stemningsfuldt, i track 6 vender spændingsmusikken tilbage og det romantiske i track 7. I track 8 høres bl.a. en valseudgave af hovedtemaet til "Working On Betsy" og i track 10 bliver det mere dunkelt og dramatisk, senere vender spændingen/melankolien tilbage. Temaet høres igen i track 13, inden det kulminerende og heftige spændingsklimaks i track 14, efterfulgt af track 15 "End Credits" med temaet som storslået vals og episk finale. Ca. 46 minutters glimrende John Barry-score på denne cd, billeder fra musikindspilningen i Prag samt knap 8 hele sider liner notes, herunder delvis trackgennemgang.