Joshua Then And Now - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Joshua)
Komponist: Philippe Sarde

Produktionsår: 1985
Labelnr.: QR157

Udgivelsesår: 2014

Anmeldelsesdato: 30.12.2014
Prisbelønnet komediedrama om den jødiske forfatter Joshua (James Woods), som man følger fra tidlig barndom i 1930'ernes Canada til hans komplicerede voksenliv og ikke mindst forholdet til faderen (Alan Arkin). Philippe Sarde valgtes som komponist og scoret indledes med et "Main Title", både med crescendoer for strenginstrumenter og stemningsfuldt for bl.a. klaver og saxofon. Der forsættes livligt og muntert til barndomsscenerne, udelukkende for lirekasseinstrument. Herefter vender det jazzede tilbage med trompetsolo i langsomt tempo og fra track 4 "A New Life In London" musik for større orkester, track 5 "Pauline" er et fint varieret melodramatisk højdepunkt. Track 7 inkluderer det velkendte "Temptation" af Brown og Freed, track 9 byder også på danserytmer for bandmusik og fra track 10 vender lirekassen tilbage sammen med saxofonen, så der fint varieres mellem det muntre, melodiske og det dramatiske, strengcrescendoerne fra indledningen vender også tilbage. Track 13 "Sidney Murdoch" er dæmpet og yderst stemningsfuldt. Der afrundes med glimrende melodisk musik i "Then And Now" og storslået i "Reunited", inden munter lirekassemusik og jazztrompet+saxofon i "End Titles". I alt knap 48 minutters muntert og stemningsfuldt score på denne cd i kun 500 eksemplarer, inkl. filmbilleder, knap 5 hele siders liner notes og komplet trackgennemgang.