Braveheart - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)
DFS logo
Det Danske Filmmusik Selskab
The Danish Film music Society

Find

soundtrack komponist

Hovedmenu / Main menu
Anmeldelser (Reviews)
Artikler (Articles)
Blog (Danish)
Filmmusik bog (Danish)
Filmmusic Forum
Filmmusic & Soundtrack links
Komponister (Composers)
Lydsporet (Danish only)
Medlemmer (DFS members)

Henriks sider / pages
John Barry · Jerry Goldsmith
Rachel Portman
Howard Shore
Sven Gyldmark
Koncerter (Concerts)

© www.filmmusic.dk 1996, 2024
Anmeldelser forside (reviews frontpage)

1 side tilbage (go back 1 page) Anmeldelser forside (reviews frontpage)Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)

Braveheart
Komponist: James Horner

Produktionsår: 1995
Label: Decca Records
Labelnr.: 448 295-2

Se trackliste og andre udgaver hos SoundtrackCollector
Find filmtitel på InternetMovieDataBase (IMDB)
Find musikken på YouTube

Find og køb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, prøv evt. andre forhandlere)

Hvad synes du? (What do you think?)
anmeld selv dette soundtrack/score.

Anmeldelsesdato: 26.12.2015
Mel Gibsons Oscarbelønnede autentiske drama om oprørslederen William Wallace, der omkring år 1300 bl.a. vil hævne den uretfærdige henrettelse af hustruen. James Horner valgtes som komponist og det Oscarnominerede score indledes med et melodisk, stemningsfuldt og dramatisk "Main Title" for traditionelt orkester og lidt sækkepibe. Der fortsættes dæmpet, melodisk og stemningsfuldt for orkester, fløjte og sækkepibe, tillige med lidt livligere indslag som variation. Senere i track 3 "Wallace Courts Murron" høres det vellykkede kærlighedstema første gang og der er fin romantisk tematik i 4 "The Secret Wedding" samt 11 "For The Love Of A Princess". Fra track 5 "Attack On Murron" bliver det lidt mere action- og spændingspræget, fortsat med fin tematik, senere benytter Horner tillige kor samt et af sine varemærker: panfløjte. Track 10 "The Battle Of Stirling" indledes oplagt heftigt, dog ikke specielt interessant, afrundes melodisk/melankolsk. Track 12 "Falkirk" er lidt mere interessant. Kulmination og afrunding i track 17, der består af tre forskellige cues, inden der afsluttes med "End Credits". Hovedtemaet og især kærlighedstemaet er godt, det dramatiske er dog ikke markant nok efter min mening. Knap 78 minutters score på denne cd uden særlige liner notes, kun få linier af Gibson om selve filmprojektet ikke musikken.
Anmelder: Henrik