![Til hovedsiden... DFS logo](pix/valglogo.jpg)
Det Danske Filmmusik Selskab The Danish Film music Society
© www.filmmusic.dk 1996, 2025
|
![Anmeldelser forside (reviews frontpage) Anmeldelser forside (reviews frontpage)](pix/logohiscore.jpg)
![Anmeldelser forside (reviews frontpage) Anmeldelser forside (reviews frontpage)](db/images/hiscore.gif) ![Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically) Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)](db/images/scoraaa.gif) ![Komponister alfabetisk (Composers alphabetically) Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)](db/images/kompaaa.gif)
![](pix/line.gif)
Double Indemnity: Film Noir At Paramount
(Kvinden uden samvittighed / Forside-sensation!)
|
![Hvad synes du? (What do you think?) Hvad synes du? (What do you think?)](db/images/hvadsynesdu.gif) anmeld selv dette soundtrack/score.
Anmeldelsesdato: 23.01.2016 |
![](pix/5gkeys.jpg) ![](pix/5gkeys.jpg) ![](pix/5gkeys.jpg) ![](pix/5gkeys.jpg) |
Musik fra hele syv Paramount film noir-film (1944-56) på én cd, som indledes dramatisk og dunkelt i præludiet til Miklós Rózsas Oscarnominerede score til Double Indemnity (1944). Der fortsættes i samme stil med glimrende tematik, senere tillige varieret med livlige, melodiske/melankolske og romantiske passager, ca. 38 minutter herfra. Fra track 18 høres Hugo Friedhofers score til Ace In The Hole/The Big Carnival (1951): livligt/dramatisk, dunkelt/heftigt, melodisk/melankolsk/romantisk og fra track 25 Franz Waxmans score til Sorry, Wrong Number (1948): dramatisk/storslået, melodisk/romantisk samt spændingspræget. Der afrundes med 3 source cues til sidstnævnte score på cd1 og cd2 indledes med Gail Kubiks ubrugte score til The Desperate Hours (1955): fanfare, heftigt/atonalt samt storslået og dramatisk. Fra track 6 Leith Stevens' score til The Scarlet Hour (1956): melodramatisk, glimrende jazzet og rytmisk, stemningsfuldt samt melodisk og romantisk. Fra track 16 Heinz Roemhelds Union Station (1950): storslået/dramatisk og fra track 19 Victor Youngs imponerende score til I Walk Alone (1948): storslået/melodramatisk, yderst tematisk, romantisk og melankolsk samt spændingspræget og heftigt, afrundet med to ekstra alternative tracks til de to førstnævnte scores. I alt 2½ times spilletid på denne glimrende udgivelse, inkl. filmbilleder, samlet orkesterkreditering og ca. 17 siders liner notes. |
Anmelder: Henrik |
|