Girl Rising - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Girl Rising

Produktionsår: 2013
Label: 14th Street Music
Labelnr.:

Anmeldelsesdato: 13.09.2017
Amerikansk-indisk dramadokumentar om 9 piger fra hhv. Haiti, Nepal, Etiopien, Indien, Egypten, Peru, Cambodja, Sierra Leone og Afghanistan og deres hårde vej til at få undervisning. Lorne Balfe blev valgt som primær komponist, Rachel Portman stod dog for den knap 10 minutter lange bevægende/melodiske og dramatiske/stemningsfulde suite til Etiopien-pigen i track 9 samt et smukt, vedkommende og sammenkædende hovedtema i 14. Balfe indleder scoret med sit melankolske/stemningsfulde hovedtema for orkester tilsat vokal, efterfulgt af musikken til Cambodja-pigen i samme stil, tillige med vokal samt livlige/rytmiske og stemningsfulde cues til Haiti-pigen. I track 5 høres det instrumentale "Leopard's Booty" af Will Grieg, som efterfølges Balfes to cues til Nepal-pigen Suma: skarpt melodisk for klaver/strenginstrument, orkester og sang af Suma selv+kor, i track 8 glimrende etniskpræget rytmisk musik samt melodisk cue til Egypten-pigen. I track 10+11 livlig/rytmisk samt velkomponeret stemningsfuld/eventyrlig musik til pigen fra Indien og akustisk/elektronisk perkussion musik i 12+13 til Peru-pigen med vokal. I track 15 høres melodisk/rytmisk musik til Sierra Leone-pigen, efterfulgt af to melodramatiske/stemningsfulde cues til Afghanistan-pigen med klimaks i track 18, dog adskilt af det korte og optimistiske track 17 "A New Generation". Ca. 75 minutters glimrende spilletid på dette stemningsfulde album udgivet til download.