Russia House, The (expanded) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Det russiske hus)
Komponist: Jerry Goldsmith

Produktionsår: 1990
Labelnr.: QR303

Udgivelsesår: 2017

Anmeldelsesdato: 18.01.2018
Romantisk spændingsdrama om en britisk forlægger (Sean Connery), der involveres i efterforskning af russiske statsborgere og herigennem møder Katya (Michelle Pfeiffer). Jerry Goldsmith valgtes som komponist og dette udvidede score indledes med Katyas stemningsfulde tema for bl.a. klaver (Michael Lang), saxofon (Branford Marsalis) samt traditionelt orkester. Der fortsætter melodramatisk samt spændingspræget/uroligt fra track 2 "First Meeting" og fra track 3 gennemgående ledemotiv med mere intens spændingsmusik, senere tillige oplagt etnisk præg. Track 7 "Training" er et glimrende rytmisk højdepunkt, 8 "Katya and Barley" melodramatisk og uroligt, 10 "First Name, Yakov" et melodramatisk højdepunkt og 12 "Bon Voyage" markant/storslået version af kærlighedstemaet. I track 14 "I'm With You" høres stemningsfuld jazz og efterfølgende intensiveres spændingsmusikken naturligt, de melodiske/romantiske temaer glemmes dog ikke. Der afrundes glimrende med spændingsklimaks i track 22 "The Deal" og melodisk/romantisk i 23 "The Family Arrives". Glimrende stemningsfuldt, romantisk, lyttevenligt samt intenst dramascore og mesterværk. Knap 76 minutters spilletid på denne cd i kun 1000 eksemplarer, inkl. titelsangen "Alone In The World", som ikke kom med i filmen samt et bonus track med filmversionen af "Barley's Love" (track 18/25). Omslaget indeholder filmbilleder og ca. 7 hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang og detailbeskrivelse af scoret.