WarGames (expanded) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

WarGames (expanded)
(Wargames)

Produktionsår: 1983
Labelnr.: QR352

Udgivelsesår: 2018

Anmeldelsesdato: 04.03.2019
1980'er-klassiker, hvor en professor har leveret hard- og software til det amerikanske forsvar og tilfældigt efterladt nogle små spil. Teenageren David hacker sig ind og begynder at spille et atomkrigsspil. Arthur B. Rubinstein valgtes som komponist og scorer indledes med det militaristiske/spændingsprægede hovedtema. Der fortsættes med sangen "Video Fever" samt rytmiske/elektroniske cues og fra track 6 "The Games Begin" melodiske passager samt livlige/muntre toner og ikke mindst spændingsmusik. Track 9 "Home Movie" er stemningsfuldt/melodisk, 10 "A Game Of Chess" bør fremhæves og fra 11 "It Could Be War, Part 2" er det militaristiske tilbage, efterfulgt af mere god spændingsmusik. Track 15 "David Captured" er glimrende dramatisk spændingsmusik. Gradvist kommer der mere og mere interessant spændingsmusik, efterhånden som spillet eskalerer og forsvaret når til DEFCON 1, både minimalistisk med f.eks. klaver, fløjte og strygere eller for det helt store orkester. Tillige flere interessante militaristiske fanfarer og temaer samt et gentaget melodisk tema til filmens unge par, "End Credits" i track 37 og sang i 38. Ca. 66 minutters komplet score på cd1 og på cd2 høres det oprindelige soundtrackalbum med dialog samt intet mindre end 15 bonus tracks med alternative versioner. Omslaget indeholder filmbilleder og ca. 7 hele siders liner notes.