Rooster Cogburn: The Deluxe Edition - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Rooster Cogburn: The Deluxe Edition
(Sheriffen og pebermøen)

Produktionsår: 1975
Labelnr.: VCL 0919 1196

Udgivelsesår: 2019

Anmeldelsesdato: 04.11.2019
Eventyrligt westerndrama om sheriffen Rooster Cogburn (John Wayne), som ufrivilligt indgår makkerskab med Eula Goodnight (Katherine Hepburn), for at eftersøge hendes faders mordere. Laurence Rosenthal valgtes som komponist og scoret indledes med det storslåede samt melodramatiske og rytmiske hovedtema for traditionelt orkester, afsluttende med spændingsmusik. Der fortsættes med action- og spændingsmusik fra track 2 "Dead Weight/Ambush At The Door", mere intensitet høres i 4 "Fort Ruby Massacre" og heftig action i 6 "Three Bottles Of Nitrate", dog med melodisk afrunding. Fra track 7 vender hovedtemaet for alvor tilbage, 9 "Eula Sings" er muntert og 10 "The End Of Red/Rooster Smashed/Roast Turkey" muntert samt stemningsfuldt med spændingsmusik i indledningen. Track 11 "Laying On Of Hands/Goodnight, Reuben", 12 "Spooking" samt 14 "River Trailing/Squaring Accounts" er glimrende spændingsprægede højdepunkter. Track 15 "Night On The River" er smukt og stemningsfuldt, i 16 "Hawk And Rooster" høres spændingsmusik samt hovedtemareference og 17 "Floating Nitro/The Smoke Clears er et gennemført spændingsmusik, inden storslået/melodramatisk finale i "End Credits" i track 18. Ca. 39 minutters glimrende og intenst dramascore på denne cd i kun 1500 eksemplarer, inkl. filmbilleder, orkesterkreditering og knap 3 hele siders liner notes.