Romeo and Juliet - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Romeo og Julie)
Komponist: Nino Rota

Produktionsår: 1968
Labelnr.: QR399

Udgivelsesår: 2019

Anmeldelsesdato: 12.11.2019
Franco Zeffirellis Oscarbelønnede filmversion af William Shakespeare berømte skuespil om to unge mennesker, som helt forbudt forelsker sig i hinanden, midt deres respektive familiers indbydes fejde. Nino Rota valgtes som komponist og det prisbelønnede score indledes med melodisk/højtideligt prologmusik samt trompetfanfare. I track 2 høres det melodiske/højtidelige tema til "Romeo", i 3 til "Juliet" for bl.a. akustisk guitar/fløjte og 4 "The Feast At The House Of Capulet" er oplagt livligere, med de første toner af det mesterlige/melankolske kærlighedstema, som heldigvis gentages senere i scoret. Fra track 5 "The First Meeting" høres også anden romantisk tematik og i 6 høres titelsangen "What Is A Youth" fremført af Glen Weston, efterfulgt af melodramatisk musik samt kærlighedstemaet. Track 9 "But This I Pray… Consent to Marry Us Today" indledes særdeles livligt/højtideligt, 11 "The Death Of Mercutio And Tybalt" er dramatisk/spændingspræget og 12 "Night's Candles Are Burnt Out" romantisk/stemningsfuldt. Fra track 13 "Adieu" afrundes scoret dramatisk/romantisk, højdepunkt i 16 "Death… Hath Sucked the Honey of Thy Breath", episk kærlighedstema i 17 og melodramatisk klimaks i 18 "O Happy Dagger!", inden den storslåede finale med smuk epilogmusik i track 19. Ca. 48 minutters mesterligt romantisk dramascore på denne cd, inkl. 6 siders liner notes.