JFK - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

JFK
Komponist: John Williams

Produktionsår: 1991
Label: Elektra Records
Labelnr.: 9 61293-2

Anmeldelsesdato: 29.03.2007
Scorets alvorlige tone klæder egentlig Stones konspirationsfilm ganske godt, så ud fra denne betragtning må karakteren lande på lige omkring middel. Der lander Williams ofte efter undertegnedes vurdering. Komponisten mangler ganske enkelt lidt kant og mod til at afprøve nye musikalske konstellationer. Hans driftssikre kompetence kan ingen dog tage fra ham!

Anmeldelsesdato: 28.03.2007
Er alle scores med filmmusikveteranen John Williams lige gode og er alt værd at købe med ham? Efter min mening er der undtagelser og JFK synes jeg er et af de ringere scores af JW. Jeg synes til gengæld, at Oliver Stones' 3 timer lange film om denne uendelige mordgåde var overraskende god. JW indleder sit score med et militaristisk tema, med trommer og fanfarer til filmens prolog. Det er sådan set okay, men i næste track "The Motorcade", forsøges opbygget noget action og spænding og det fejler i den grad. Når man tænker på at det her er John Williams – en af Hollywoods helt store komponister – så bør denne klassiske scene om mordet på JFK kunne underlægges langt bedre. I track 4 høres det egentlige tema til JFK, men det er heller ikke interessant – beklager. Det fortsætter desværre ned ad bakke og vedbliver temmelig uinteressant. Afrunder med en ok finale, men JWs score til den senere præsidentfilm Nixon er langt bedre, så han kan godt. Nej, dette score er kun til John Williams entusiaster eller til de rigtig nysgerrige. Oscarnomineringen for bedste originale score forstår jeg slet ikke.