Rocky III - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Rocky 3)
Komponist: Bill Conti

Produktionsår: 1982
Label: EMI / Capitol
Labelnr.: CDP 538-7 46561 2

Anmeldelsesdato: 24.08.2009
Her jeg desværre uenig. Først til sangene. De er okay. Jeg nyder "Pushin'", som er den eneste sang med musik af Bill Conti. Så er der den sang, som alle forbinder med Rocky "Eye of the Tiger". Men jeg kan nu bedre lige efterfølgeren "Burning Heart" fra Rocky IV. Og nu til selve instrumentalmusikken. Her begynder problemerne så. Der er lidt under 10 minutters ny musik på cd'en fordelt på 3 tracks. Det er "Micky", "Decision" og "Adrian" - de sidste 11 minutters instrumental musik tilhører musik fra de to første film i serien. Så vidt jeg husker var track 6 "Take You Back" ikke med i filmen. Alt i alt meget underholdene men genbrug af musik trækker ned. På crew-listen står der "All music selected by Sylvester Stallone" og det siger åbenbart en del med det udvalg, der findes af musik på Rocky III.
Anmelder: Mark

Anmeldelsesdato: 19.08.2009
Rocky (Sylvester Stallone) er tilbage i ringen og står denne gang overfor den hidtil stærkeste modstander: Clubber Lang (Mr. T). Stallone stod selv bag filmen og hyrede således komponisten Bill Conti, der vendte tilbage til det 3. Rocky score. Cd'en indleder med den velkendte sang "Eye Of The Tiger" af Survivor og fortsætter med 3 sange af Frank Stallone (bror til Sylvester). Indimellem de sange, høres scoret startende med track 4, som er en ny variant af et typisk 1970'er cue fra scoret til første film, med traditionelt orkester og elektroniske rytmer. Efterfølges af et yderst melodisk og glimrende tema til karakteren Mickey, med valdhorn og klaversolo i fokus – glimrende. Efter en sang kommer det lidt syret og mystiske elektronisk cue "Decision", der efterfølges af kendingsmelodien til Rocky. "Gonna Fly Now". Det hele afrundes med et stille og stemningsfuldt tema for trompet- og klaversolo til fru Balboa. Og til den store finale og filmens klimaks, et storslået og heroisk actioncue, med skiftevis dunkle spændingscues, opløftende discorytmer og igen brat heroisk afslutning - Knap 32 minutters spilletid og kun knap 20 minutter er ren score, typisk LP længde, som helhed er selve scoret ganske glimrende – ingen liner notes.