Obsession - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)
DFS logo
Det Danske Filmmusik Selskab
The Danish Film music Society

Find

soundtrack komponist

Hovedmenu / Main menu
Anmeldelser (Reviews)
Artikler (Articles)
Blog (Danish)
Filmmusik bog (Danish)
Filmmusic Forum
Filmmusic & Soundtrack links
Komponister (Composers)
Lydsporet (Danish only)
Medlemmer (DFS members)

Henriks sider / pages
John Barry · Jerry Goldsmith
Rachel Portman
Howard Shore
Sven Gyldmark
Koncerter (Concerts)

© www.filmmusic.dk 1996, 2024
Anmeldelser forside (reviews frontpage)

1 side tilbage (go back 1 page) Anmeldelser forside (reviews frontpage)Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)

Obsession
(Besættelse)
Komponist: Bernard Herrmann

Produktionsår: 1976
Label: Music Box Records
Labelnr.: MBR-160

Udgivelsesår: 2019

Se trackliste og andre udgaver hos SoundtrackCollector
Find filmtitel på InternetMovieDataBase (IMDB)
Find musikken på YouTube

Find og køb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, prøv evt. andre forhandlere)

Hvad synes du? (What do you think?)
anmeld selv dette soundtrack/score.

Anmeldelsesdato: 20.06.2019
Amerikansk thriller om en rig forretningsmand, der bliver besat af en ung kvinde, som minder ham rigtig meget om hans afdøde hustru. Bernard Herrmann valgtes som komponist og det Oscarnominerede score indledes spændingspræget/urovækkende for kor samt orkester med crescendoindsatser. Der fortsættes melodisk/romantisk fra track 3 "Valse Lente", spændingspræget/storslået i 4 "Kidnap" og fra 7 "The Ferry" vender crescendoerne tilbage og god/typisk Herrmann gyserstil for strygere/slagtøj, heftigt brug af orgel høres bl.a. i 10 "The Tomb". Smukke korpassager høres i track 12 "Sandra", fra 15 "The Church" høres flere smukke melodiske cues, men fra 18 "Court's Confession" bliver det igen urovækkende. Track 21 "New Orleans" indledes livligt/muntert, 24 "Memorabilia" bør fremhæves, tillige med det storslåede 28 "The Wedding" og mere urovækkende i 29 "The Wedding Part II". Fra track 30 "Court, The Morning After" høres heftigere spændingsmusik mod scorets afrunding, 32 "Sandra Finds Briefcase" og 36 "Court Finds LaSalle" kan fremhæves, inden klimakset og det forrygende højdepunkt i 38 "Airport" efterfulgt af to ubenyttede cues samt alternativt "Airport" i track 41. Knap 74 minutters spilletid på denne fine cd-udgivelse i kun 500 eksemplarer, inkl. filmbilleder, noder/portrætfoto fra musikoptagelsen og knap 15 hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.
Anmelder: Henrik